Home » Kennisbank » Zeevervoer wordt haalbaar voor farmaceutische producten​

Zeevervoer wordt haalbaar voor farmaceutische producten​

Lage kosten, veilige temperatuurregeling en 24-7 zichtbaarheid zijn aantrekkelijk

Zeetransport is al sinds jaar en dag de transportwijze bij uitstek voor goedkope goederen met een lange houdbaarheid. Items met een hoge waarde of een beperkte houdbaarheid werden per luchtvracht verscheept of, eenmaal op het continent, per vrachtwagen of trein. Dat begint te veranderen. Tegenwoordig onderzoeken farmaceutische fabrikanten en logistieke dienstverleners de oceaanvaart voor de gehele of een gedeelte van de reis.

Het gebruik van zeescheepvaart voor geneesmiddelen is nog niet gebruikelijk, en het is niet zonder risico’s, maar sommige van ‘s werelds grootste farmaceutische bedrijven kijken serieus naar de opties en testen bepaalde routes. Hun bereidheid om een alternatief voor luchtvracht te overwegen, is gebaseerd op drie dingen: 

  1. Dalende winstmarges die worden veroorzaakt door de naderende patentklif; wanneer veel kaskraker medicijnen buiten de patenten vallen;
  2. Verhoogde globalisering die afgelegen, veelal ontwikkelende markten opent;
  3. Verbeteringen in temperatuurregeling en -bewakingsmogelijkheden.

Goedkoop transport nodig

Om dat alles in perspectief te plaatsen, zullen tegen 2018 farmaceutische merkproducten ongeveer $17 miljard verliezen aan octrooibescherming. Die inkomsten zullen niet worden vervangen door andere blockbuster-medicijnen, maar door veel medicijnen met lagere inkomsten en hogere kosten.

Die medicijnen vereisen in toenemende mate gecontroleerde temperaturen. De huidige markt voor de farmaceutische koudeketen (2-8°C) logistiek wordt gewaardeerd op $7,5 miljard in 2013 en zal naar verwachting $9,3 miljard bereiken in 2017, volgens het Biopharma Cold Chain Sourcebook van 2013. Bovendien wordt gecontroleerde kamertemperatuur (CRT) – gedefinieerd als 15-25°C – steeds belangrijker. Respondenten bij een Pharma IQ-onderzoek meldde dat 63 procent investeert in CRT-verzendoplossingen en 50 procent zei dat ten minste de helft van hun producten CRT-opslag vereist.

Regelgevers over de hele wereld kijken naar de groei van temperatuurgevoelige geneesmiddelen en verhogen hun controle. Er is geen enkele wereldwijde standaard voor goede distributiepraktijken. In plaats daarvan maken landen hun eigen, met kleine variaties en breiden ze hun aandacht voor de koelketen uit met gecontroleerde temperatuuroverwegingen.

Veel van die groei in koudeketen- en CRT-geneesmiddelen bevindt zich in opkomende regio’s. De Amerikaanse logistieke markt voor de koudeketen zal naar verwachting iets meer dan 20 procent zal groeien tegen 2017, tot $3,09 miljard. Terwijl de markt in Europa naar verwachting bijna 67 procent zal groeien tot $2,58 miljard.

Naarmate de supply chain langer wordt, neemt de margedruk toe. Daarom zoeken farmaceutische vervoerders naar transportopties om de kosten van luchtvervoer te verlagen, de traditionele transportwijze. Sommigen zijn volgens logistieke dienstverleners op zoek naar maritiem transport.

"Tegenwoordig onderzoeken farmaceutische fabrikanten en logistieke dienstverleners de oceaanvaart voor de gehele of een gedeelte van de reis."

Intermodaal

Eind 2012 werkten enkele van ‘s werelds grootste farmaceutische bedrijven samen met twee innovatieve farmaceutische logistiekproviders om intermodaal transport te testen voor minder dringende zendingen. De intermodale opties combineren lucht, weg en – innovatief – zeevracht en zullen op twee continenten actief zijn. Ladingstemperaturen worden tijdens het transport gemonitord.

Voor geneesmiddelen is de opname van vervoer op water zelfs voor een deel van de reis revolutionair. Wanneer vervoerders denken aan intermodaal vervoer, denken ze meestal eerst aan vliegtuigen en vrachtwagens, maar “intermodaal” betekent de combinatie van meerdere vervoerswijzen. Lading kan bijvoorbeeld per luchtvracht naar Singapore worden vervoerd en per binnenvaart naar bestemmingen langs de kusten van Maleisië en Indonesië worden gebracht voordat het landinwaarts wordt getransporteerd per vrachtwagen. Dit biedt een goedkoop alternatief voor productaankomsten die niet tijdkritisch zijn. Aanbieders van farmaceutische logistiek suggereren dat een aanzienlijk deel van de farmaceutische verzendingen kan worden uitgevoerd met zeetransport.

Omdat veel farmaceutische zendingen geen koelcontainer van 20 of 40 voet kunnen vullen, onderzoeken farmaceutische logistieke dienstverleners opties om de transportkosten te verlagen door samen te werken met concurrenten om goederen met vergelijkbare eisen te verzenden. Consolidatie is met succes gebruikt in andere industrieën voor minder dan vrachtvervoer en is ook veelbelovend voor geneesmiddelen.

Overwegingen

Lage kosten zijn de duidelijke voordelen van zeetransport. Doorgaans wordt zeevracht voor 80 tot 90 procent minder verscheept dan wanneer dezelfde lading door de lucht kan worden verzonden. Dat is een aantrekkelijke stimulans, maar er moet ook rekening worden gehouden met andere factoren.

Transoceanische transittijden worden gemeten in weken in plaats van uren. Bijvoorbeeld, in plaats van tweedaagse luchtvracht, kan oceaanvracht die Noord-Amerika verlaat, 35 tot 40 dagen nodig hebben om India, China of andere verre markten te bereiken. Omdat die extra tijd de transportkosten voor het product verhoogt, kan transoceanisch transport worden gereserveerd voor goedkopere, omvangrijkere producten met een lange, stabiele houdbaarheid. Een langere transittijd kan worden gecompenseerd door een verbeterde beveiliging. Koelcontainers – reefers – worden verpakt en verzegeld en kunnen, eenmaal geladen aan boord van het schip, over het algemeen pas worden geopend als ze op hun bestemming zijn gelost. Daarom kan de volledige doorvoer worden uitgevoerd zonder risico van diefstal.

Een generator in de neus van de reefer is verkrijgbaar in 20 en 40 voet maten en bevat gecirculeerde lucht, die tijdens de reis bevroren, koele en gecontroleerde kamertemperatuur behoudt. Speciale reefers kunnen producten bevroren houden bij temperaturen zo laag als -60°C, hoewel anderen de 2-8°C – gebruikelijk voor farmaceutische producten – kunnen handhaven; of de 15-25°C die steeds vaker wordt gebruikt voor CRT-zendingen. De meest geavanceerde reefers bieden nu digitale temperatuurregelaars die een hoge mate van precisie bieden. Sommige containers regelen ook atmosferische druk en vochtigheid.

Sommige nieuwe reefer-ontwerpen bieden ook dubbele koelsystemen. Het back-up systeem wordt geactiveerd als de stroom – om welke reden dan ook – uitvalt, ook tijdens laden en lossen, of als er storingen in de koelapparatuur zijn. Dergelijke systemen zorgen ervoor dat de juiste temperaturen altijd worden gehandhaafd.

Vooruitgang in bewakingstechnologie op afstand biedt nog een beveiliging. Door 24/7 de temperatuur in de reefers te bewaken, kunnen draadloze datamonitors een continu zicht bieden op de omgevingscondities die de producten ervaren. Rapporten die voldoen aan de strenge normen van de FDA’s 21CFR deel 11, de PDA 1079 en andere richtlijnen voor Good Distribution Practice en Chain of Custody kunnen problemen zijn op dagelijkse, wekelijkse of maandelijkse basis. Deze constante monitoring biedt nauwkeurig, objectief bewijs van omstandigheden en wordt door de Amerikaanse rechtbanken geaccepteerd in gevallen van productaansprakelijkheid.

Het potentiële gevaar met de zeevaart is dat als er iets misgaat, herstel niet eenvoudig of soms niet mogelijk is. De betreffende container kan strak of hoog in de zending worden gestapeld, waardoor deze dagen of weken ontoegankelijk is. Rederijen herkennen dit probleem. Sommigen, zoals Maersk, monitoren nu dag en nacht koelcontainers en plaatsen reefer-adviseurs aan boord en bij de terminals om problemen te voorkomen of op te lossen voordat ze escaleren en de lading in gevaar brengen.

Geen enkele verzendmethode is volledig veilig voor mogelijke fouten. Luchtvracht vertrouwt bijvoorbeeld op actieve containers en, vaak, op systemen voor passieve oplossingen die afhankelijk zijn van isolatie, koelmiddelen of verdampte vloeibare stikstof. Actieve systemen zijn nog steeds afhankelijk van een externe stroombron. De passieve optie, meestal gebruikt voor pallet- en kleinere zendingen, kan de temperatuur enkele uren met koelmiddelen of meerdere dagen met vloeibare stikstofdamp-systemen handhaven. Als vluchten echter worden vertraagd of omgeleid, of als de inklaring traag is, moet het personeel ter plaatse mogelijk actie ondernemen om productverlies te voorkomen of tot een minimum te beperken.

Procesontwikkeling

Containervalidatie is een ander probleem in een sterk gereguleerde industrie. In een productieomgeving kan specifieke apparatuur worden gevalideerd. In de scheepvaart kan een klasse van apparatuur of verpakking echter alleen worden gekwalificeerd. Dit wordt gedaan door een reeks stappen die componentkwalificatie, operationele kwalificatie en prestatiekwalificatie omvat. Gecombineerd zorgen deze stappen ervoor dat de transportcontainer zijn taak kan uitvoeren, goed presteert bij operationele extremen en goed presteert onder reële omstandigheden.

Nieuwe verzendopties vereisen ook dat farmaceutische vervoerders hun standaardprocedures bijwerken om rekening te houden met deze wijzigingen. Er moeten bijvoorbeeld procedures worden ontwikkeld om ervoor te zorgen dat de temperaturen tijdens het transport worden gehandhaafd en om in staat te zijn de temperaturen aan te passen als er afwijkingen optreden.

Verlengde transittijden moeten ook worden verantwoord, niet alleen in termen van houdbaarheid van het product, maar ook wanneer het product moet worden besteld en verzonden. Vervoerders moeten er ook voor zorgen dat de havens van binnenkomst over de nodige faciliteiten en expertise beschikken om farmaceutische zendingen af te handelen.

Logistieke providers kunnen veel van deze problemen aanpakken. Logistieke organisaties beginnen bijvoorbeeld de condities tijdens verzending te testen en te documenteren en staan in sommige gevallen voor innovatieve opties en technologieën om verzending veiliger en efficiënter te maken voor de producten van hun klanten.

Zeevaart is haalbaar geworden voor farmaceutische producten, voor ten minste een deel van de reis. Intermodale opties beginnen het zeevervoer te beschouwen als een goedkope oplossing voor stabiele producten die de luxe hebben van langere levertijden. En nieuwe technologieën, waaronder 24-uurs bewakingssystemen op afstand, bieden de aanvullende waarborgen die nodig zijn om de zichtbaarheid en documentatie te bieden die nodig is ter ondersteuning van strikte, gereguleerde, farmaceutische goede distributiepraktijken over de hele wereld.

Shockwatch spotsee opswatch monitor trillingen

Voorkomen is beter dan genezen

Onze deskundige adviseurs helpen klanten over de hele wereld bij het vinden van de juiste oplossingen om verkeerd gebruik tegen te gaan en kosten te verlagen.

Summary
Zeevervoer wordt haalbaar voor farmaceutische producten​
Article Name
Zeevervoer wordt haalbaar voor farmaceutische producten​
Description
Zeetransport is al sinds jaar en dag de transportwijze bij uitstek voor goedkope goederen met een lange houdbaarheid. Items met een hoge waarde of een beperkte houdbaarheid werden per luchtvracht verscheept of, eenmaal op het continent, per vrachtwagen of trein. Dat begint te veranderen. Tegenwoordig onderzoeken farmaceutische fabrikanten en logistieke dienstverleners de oceaanvaart voor de gehele of een gedeelte van de reis.
Author
Publisher Name
ShockWatch.nl
Publisher Logo