Home » Kennisbank » Supply chain omstandigheden kunnen consumentenelektronica beschadigen

Supply chain omstandigheden kunnen consumentenelektronica beschadigen

Een mobiele telefoon, vanaf oorhoogte laten vallen, kan een impact hebben van maximaal 1.000 G’s. Hoewel die telefoon, net als andere consumentenelektronica, is ontworpen om een bepaalde impact te weerstaan, kan deze toch worden beschadigd. Hoewel apparaten zoals mobiele telefoons, laptops, televisies, koptelefoons, videogamecontrollers, enz. Tijdens verzending veilig zijn verpakt, lopen ze nog steeds het risico van ongelukken in de toeleveringsketen. De schade door deze gebeurtenissen kan echter onopgemerkt blijven, tenzij een pakket zichtbare tekenen van schade vertoont – bijvoorbeeld een verbrijzelde hoek.

Elk elektronisch onderdeel wordt op enig moment in de toeleveringsketen blootgesteld aan ongunstige omstandigheden. Veel van deze worden verwacht. Vrachtwagens brengen bijvoorbeeld trillingen over van motoren en onregelmatige wegdekken. Treinen ervaren impact wanneer auto’s worden gekoppeld en trillingen van spoornaden. Schepen pitch en roll op volle zee. Vliegtuigen brengen trillingen over van aerodynamische buffers, die door het casco schudden, evenals de impact van landingsbanen. De temperaturen stijgen overdag en dalen ‘s nachts en variëren – soms aanzienlijk – tussen het punt van oorsprong en de bestemming. De vochtigheid verandert ook en veroorzaakt condensatie in containers die producten kunnen beschadigen. Zelfs het kantelen van sommige items kan spanningen veroorzaken die leiden tot schade. In elk geval varieert de kans op schade met het artikel zelf.

Bezorgdheid over kosten

De kosten van schade veroorzaakt door impact, trillingen, kanteling, temperatuur en vochtigheid worden verergerd door een korte levenscyclus van het product en de noodzaak om productiekosten te beheersen. In de VS is de gemiddelde productlevensduur van een smartphone 18 maanden. Voor een computer is het ongeveer drie jaar. Daarna worden ze meestal vervangen door nieuwere, meer capabele modellen.

Korte levensduur van het product kan leiden tot intense prijsconcurrentie, die fabrikanten gedeeltelijk bereiken door te kopen goedkope, lichtgewicht materialen die gemakkelijker kunnen breken.

Compacte ontwerpen verhogen ook het risico op beschadiging van producten. Om een kleine voetafdruk te bereiken, worden componenten extreem dicht bij elkaar geplaatst en kunnen tijdens botsingen botsen. De afnemende toonhoogte van chipschaalpakketten maakt bijvoorbeeld kleine toetsenborden voor steeds kleinere apparaten mogelijk. Maar de compacte afmetingen verkleinen ook de grootte van de circuits en hun soldeerverbindingen, waardoor producten gevoeliger worden voor schade door stoten en trillingen.

"Elk elektronisch onderdeel wordt op een bepaald punt in de supply chain onderworpen aan ongunstige omstandigheden."

Schade resultaten

Soms zijn de resultaten van supply chain-omstandigheden duidelijk, maar al te vaak is schade verborgen in de elektronica. In dat geval is het onwaarschijnlijk dat problemen worden geïdentificeerd voordat de consument het product probeert te gebruiken. Soms manifesteert de schade zich lang na een aankoop, wanneer materiaalmoeheid zich ophoopt en storingen veroorzaakt. Dat laat de consument zich afvragen waarom het product kapot is gegaan, en laat de fabrikant betalen voor garantiereparaties terwijl hij probeert een aangetaste reputatie te herstellen.

Schokken / impact

Elke schok die een object ervaart, is een impact, ongeacht of deze wordt veroorzaakt door producten die elkaar raken, treinwagons koppelen of bezorgers die pakketten gooien. De uitslag van kerstvideo’s waarin bezorgers pakketten op consumentenportieken en over hekken gooien, is een goed voorbeeld van eenvoudige dingen die misgaan. Voor pakketten van 25 pond of minder, wordt de meest waarschijnlijke afhandeling vallen tijdens het vervoer, volgens het Canadian Conservation Institute. Een verpakte doos die van een hoogte van drie voet is gevallen, ondervindt een schok van 113 G’s. Blootstelling aan dat impactniveau kan acceptabel zijn voor sommige apparatuur zoals robuuste handheld radio’s, maar niet voor breekbaardere items zoals computerschermen en gameconsoles.

Trillingen

Simpel gezegd, trillen is een reeks kleine schokken. Hoewel trillingen niet merkbaar zijn, kan het schade veroorzaken. Tijdens het transport kunnen items een grote verscheidenheid aan trillingen ervaren. Vrachtwagens op een snelweg, bijvoorbeeld, brengen trillingen over in het bereik van 2 tot 10 Hz en 15 tot 70 Hz afkomstig van hun ophangingen, banden en chassis. De trillingen van een vliegtuig variëren van 2 tot 200 Hz en komen voort uit het luchtframe, de laadvloer en touchdowns. Als deze trillingen op het product worden overgedragen, kunnen ze een resonantie veroorzaken die meer schade veroorzaakt dan de initiële trillingen.

Wanneer een elektronisch pakket valt, ervaart het een eerste schok gevolgd door post-schoktrillingen, vergelijkbaar met de rimpelingen die ontstaan wanneer een rots in het water wordt geworpen. Wanneer de elektronica stoot of trilt, zijn alle problemen die hieruit voortvloeien verborgen schade – een losgedraaide schroef, een losgekoppelde socket of een gebroken soldeerverbinding diep in het product. Om dit in de juiste context te plaatsen, hoewel kantoorapparatuur er robuust uitziet, is het vergelijkbaar met glaswerk of ongebakken klei in termen van zijn vermogen om trillingen te weerstaan, volgens het Canadian Conservation Institute.

Ongeacht welke verpakking wordt gebruikt, is een van de uitdagingen ervoor te zorgen dat het pakketontwerp de verzendtrillingen niet versterkt. Voor meer gevoelige elektronica, zoals componenten in stationaire consumentenelektronica, moeten verpakkers misschien verpakkingssystemen ontwerpen die trillingen daadwerkelijk dempen door hun frequenties te verlagen.

Kanteling

De gevaren van kantelen van producten tijdens verzending worden vaak over het hoofd gezien, maar kunnen bepaalde producten onnodig belasten. Plasmascherm-televisies mogen bijvoorbeeld nooit plat worden verzonden en kunnen slechts ongeveer 10 graden veilig worden gekanteld. Verder kan het glazen scherm delamineren van de fosforlaag, waardoor het scherm vervaagt of op andere wijze beschadigd raakt. Kantelen kan ook andere producten of componenten beschadigen door druk uit te oefenen op elementen die niet zijn ontworpen om het gewicht van het object te dragen.

Kanteling

Temperatuur – Vrijwel iedereen weet dat hij elektronica niet in de kofferbak van de auto of op zonnige dashboards mag achterlaten tijdens hittegolven in de zomer, maar warmtegevaren worden niet altijd voldoende in overweging genomen bij het verzenden van elektronica over het land of over de hele wereld. Zelfs op milde dagen kan de warmte die wordt vastgehouden in afgedekte pallets op een asfalt aanzienlijk hoger zijn dan de omgevingstemperatuur en daarom de elektronica beschadigen. Eén bepaalde zending stond bijvoorbeeld op een asfalt bij temperaturen van 25 ° C, onder een doorzichtige plastic pallethoes die luchtvaartmaatschappijen routinematig gebruiken om lading te beschermen, was het dankzij het broeikaseffect boven de 50 ° C. De resulterende schade kan kromgetrokken of zelfs gesmolten componenten of behuizingen zijn.

Extreme kou is ook een gevaar. Hoewel de meeste harde schijven van laptops bijvoorbeeld een niet-functionerend temperatuurbereik van -40 ° tot 70 ° C (-40 ° tot 158 ° F) hebben, bereiken extreme wintertemperaturen in de VS en Canada soms zulke koude niveaus. Bij lage temperaturen kunnen harde schijven vastlopen en gegevens verliezen, inclusief in de fabriek geladen programma’s. Kunststof barst ook vaker. Extreme of koude temperaturen kunnen de levensduur van de batterij aanzienlijk verkorten.

Vochtigheid

Dit is een voor de hand liggende bedreiging. Wanneer de luchtvochtigheid te laag is, bouwt zich statische elektriciteit op en kan schade ontstaan door statische ontlading. Omgekeerd kan een te hoge luchtvochtigheid afdichtingen binnendringen en een corrosieproces beginnen dat maanden of jaren niet wordt ontdekt.

Het verplaatsen van lading tussen met name verschillende omgevingen kan condensatie veroorzaken wanneer de luchtvochtigheid aanzienlijk verschilt. Het probleem is belangrijk genoeg dat sommige videorecorderfabrikanten vochtigheidssensoren inbouwen, zodat de apparaten niet kunnen worden gebruikt totdat een veilige vochtigheid is bereikt.

Laboratorium tests

Verpakkingsingenieurs werken aan het verminderen van schade door omgevingscondities, met behulp van steeds geavanceerdere tests en simulaties. Resultaten zijn sterk afhankelijk van het testontwerp, dus verladers moeten ervoor zorgen dat de testingenieurs de relatie tussen de test en het te testen onderdeel begrijpen.

Nieuwe testmodellen kunnen zowel willekeurige als sinusgolfexcitatie opnemen en het gebruik van gedetailleerde distributievormen mogelijk maken die in de praktijk lijken. Impact- en vibratietests kunnen gebaseerd zijn op bepaalde omstandigheden – een schudder kan wegtrillingen nabootsen, of een systeem kan bijvoorbeeld de versnelling van een vrachtwagenophanging op een hobbelige weg nabootsen. Het testen van de temperatuur kan de verwachte temperaturen van de scheepvaartroute volgen. Hoewel deze tests realistisch zijn, mogen ze het product niet blootstellen en
de verpakking voldoet aan alle omstandigheden tijdens een daadwerkelijke verzending. De enige manier om die informatie te krijgen, is door echte zendingen te volgen.

Omgekeerde logistieke zichtbaarheid

Mobiele elektronica is vooral kwetsbaar tijdens dagelijks gebruik. De impact die een telefoon ervaart wanneer deze valt, kan bijvoorbeeld de interne elektronica breken. De telefoon kan onmiddellijk breken of de val kan interne componenten belasten en bijdragen aan materiaalmoeheid. Hoe dan ook, het product kan worden geretourneerd voor reparatie onder garantie.

Om de oorzaak van garantiereparaties beter te begrijpen, kunnen fabrikanten overwegen om kleine impactindicatoren in consumentenelektronica toe te voegen. Een kleine impactindicator verbruikt geen energie en past zelfs in kleine apparaten, wat extra inzicht biedt dat fabrikanten kan helpen kosten te verlagen en de kwaliteit te verbeteren. Omdat het zich in het eigenlijke apparaat bevindt, kan het objectief bewijs leveren dat laat zien of het product met voldoende kracht is gevallen om schade te veroorzaken. Dan kunnen fabrikanten beslissen of ze het product onder garantie repareren of andere actie ondernemen. Als de indicator niet aangeeft dat er een impact is opgetreden, weet de fabrikant andere oorzaken te onderzoeken, zoals materiaalmoeheid of materiaalvervanging door leveranciers.

Best-in-class bedrijven nemen stappen om de onderliggende behoefte aan reparaties te begrijpen en nemen die informatie op in beslissingen die van invloed zijn op productontwerp en sourcing van materialen. Bij het analyseren van reparaties vond een fabrikant van apparatuur bijvoorbeeld het grootste deel van zijn reparaties bij een bepaalde leverancier van componenten. Met die kennis kon het bedrijf de situatie verhelpen.

Volgens The Aberdeen Group is de mogelijkheid om kosten te verhalen op leveranciers die verantwoordelijk zijn voor productstoringen, volgens The Aberdeen Group een van de kenmerken van de beste reverse logistics-operaties. Het wijst erop dat, hoewel het zicht op de terugkeercyclus in de meeste organisaties groeit, de mate van die zichtbaarheid een van de dingen is die bedrijven van de beste klasse onderscheidt van hun concurrenten.

Een deel van die zichtbaarheid wordt geboden door monitoren en indicatoren die zijn bevestigd aan producten of pallets terwijl deze door de supply chain bewegen. Door de gegevens uit deze bronnen te volgen en te analyseren, kunnen bedrijven de totale kosten verlagen en problemen oplossen voordat ze consumentenproblemen worden.

Monitoring van omstandigheden in de supply chain is een onderdeel van een robuust programma voor productbescherming en verliespreventie. Het moet vooral worden ingezet voor hoogwaardige producten met lange of gecompliceerde doorvoerroutes, en ook voor rijstroken of vervoerders die problemen ondervinden. Routinegebruik, zelfs bij topbedrijven of rijstroken, kan inzicht geven in de werkelijke omstandigheden waarin producten tijdens de verzending worden ervaren. Dat stelt verladers in staat strategieën te ontwikkelen om de supply chain verder te verbeteren.

Consumentenelektronica is robuust, maar ze zijn niet ongevoelig voor supply-chain omstandigheden. Om te leren hoe supply chain monitoring uw garantiekosten kan verlagen, u kan helpen de betrouwbaarheid van uw producten te vergroten en uw reputatie te verbeteren.

Voorkomen is beter dan genezen

Onze deskundige adviseurs helpen klanten over de hele wereld bij het vinden van de juiste oplossingen om verkeerd gebruik tegen te gaan en kosten te verlagen.

Summary
Supply chain omstandigheden kunnen consumentenelektronica beschadigen
Article Name
Supply chain omstandigheden kunnen consumentenelektronica beschadigen
Description
Een mobiele telefoon, vanaf oorhoogte laten vallen, kan een impact hebben van maximaal 1.000 G’s. Hoewel die telefoon, net als andere consumentenelektronica, is ontworpen om een bepaalde impact te weerstaan, kan deze toch worden beschadigd. Hoewel apparaten zoals mobiele telefoons, laptops, televisies, koptelefoons, videogamecontrollers, enz. Tijdens verzending veilig zijn verpakt, lopen ze nog steeds het risico van ongelukken in de toeleveringsketen. De schade door deze gebeurtenissen kan echter onopgemerkt blijven, tenzij een pakket zichtbare tekenen van schade vertoont – bijvoorbeeld een verbrijzelde hoek.
Author
Publisher Name
ShockWatch.nl
Publisher Logo